Formulario Contacto EPI Contacto
Copyright Copyright

 

Enero-febrero de 2023, vol. 32, núm. 1
Transparency


Women in the documentary industry: Continuing inequality in the streaming age

Jessica Izquierdo-Castillo; Emma Torres-Romay

This article is available in open access

Abstract: Assessing women’s role in the audiovisual industry provides us with negative data regarding the number of women in the industry, which are also confirmed when factors such as their prominence or leadership in these audiovisual projects are considered. A quantitative and qualitative analysis was thus undertaken based on the need to examine this problem in depth to determine what is happening in the documentary or nonfiction genre, which has exhibited significant growth thanks to the demand for content from subscription video-on-demand (SVoD) streaming platforms. This research analyzes data on the number, prominence, and leadership of women through a review of the 35 Spanish productions in this genre that were produced and/or distributed exclusively on the three leading platforms in Spain between 2016 and 2021. Accordingly, the 2,099 jobs created by these productions have been evaluated, providing data on the occupations and level of responsibility that women had. The research findings confirm the overall data. In addition, they allow us to determine why, although the documentary genre has been associated with greater opportunities for women, this has not held true within the streaming market, where this genre has achieved a greater impact. This underrepresentation of women is especially prominent in the area of leadership.

Keywords: Women; Female professionals; Media industry; Documentary; Non-fiction; Platforms; OTT; Over-the-top platforms; Streaming; Equality; Inequalities; Gender; Gender gap; Glass ceiling; Pay gap; Gender; Structural gender inequalities; Leadership; Production.

Mujeres en la industria documental. La desigualdad continúa en la era del streaming

Resumen: La valoración del papel de la mujer en la industria audiovisual nos aporta datos negativos en lo relativo a su presencia que, además, se confirman si tenemos en cuenta factores como su relevancia o liderazgo en esos proyectos audiovisuales. La necesidad de profundizar en esta problemática lleva a plantear un análisis cuantitativo y cualitativo de lo que sucede en un género que ha demostrado un importante crecimiento gracias a la demanda de contenidos de las plataformas streaming de vídeo de suscripción bajo demanda (SVoD): el documental o género de no ficción. Esta investigación analiza los datos relativos a la presencia, relevancia y liderazgo de las mujeres, aplicando una revisión de los 35 títulos de producción española de este género producidos y/o distribuidos en exclusiva en las tres plataformas más importantes de España entre 2016 y 2021. Así, se han valorado los 2099 puestos de trabajo que han generado obteniendo datos sobre la ocupación de las mujeres y su nivel de responsabilidad. Las conclusiones de la investigación confirman los datos generales. Además, permiten determinar cómo, a pesar de que el documental ha sido un género asociado a mayores oportunidades para las mujeres, esto no es así en el mercado del streaming, donde ha alcanzado una mayor repercusión. Esta menor participación de las mujeres es significativamente relevante en el ámbito del liderazgo femenino.

Palabras clave: Mujer; Profesionales femeninas; Industria audiovisual; Medios; OTT; Documentales; No ficción; Plataformas; Streaming; Igualdad; Desigualdades; Género; Desigualdades de género estructurales; Techos de cristal; Brecha de género; Brecha salarial; Género; Liderazgo; Producción.